Dviračių kelionių gidas

Sukurta: Henrikas Baldauskas Kategorija: Patarimai Data:

Geriausios praktikos ir patarimai keliaujantiems dviračiu. Keliavimas dviračiais kiekvienais metais darosi vis populiaresnė pramoga ne tik užsienio šalyse, tačiau ir Lietuvoje. Vis daugiau ir daugiau žmonių išbando šį puikų laiko praleidimo būdą ir neretai paskiria tam savo laisvalaikį ar atostogas. Keliavimas dviračiu – tai sveikas ir smagus būdas pažinti įvairias vietoves bei paįvairinti savo gyvenimą aktyvia veikla. Kaip ir kiekvienoje veikloje, sudėtingiausias yra pirmas kartas. Kartais netgi gali pasirodyti, kad norint įveikti reikšmingesnius atstumus reikia būti tikru keliautoju profesionalu ar sportininku. Iš tikrųjų taip nėra. Didžioji dalis keliaujančių dviračiais yra tokie patys paprasti žmonės kaip ir visi kiti. Susipažinus su keliavimo pagrindais, apgalvojus kai kurias detales ir su nedideliu pasiruošimu, į sėkmingą kelionę dviračiais gali išsiruošti kiekvienas norintis. Susipažinę su straipsnyje išdėstytais pagrindiniais keliavimo principais bei įranga, galėsite lengviau pasiruošti savo pirmajai kelionei.

Šiame straipsnyje padėsime atsakyti į šiuos dažnam pradedančiajam keliautojui kylančius klausimus:

- Kaip pasirinkti teisingą dviratį jūsų kelionėms.
- Kaip teisingai susikrauti daiktus.
- Kaip planuoti kelionę.

 

KELIONIŲ TIPAI

DVIRAČIŲ TURIZMAS – keliavimo dviračiu būdas, kuomet važiuojant ilgas distancijas, prioritetas teikiamas mėgavimuisi kelione, gerai savijautai , o ne greičiui ir nuvažiuotam atstumui. Tai gali būti ir vienos dienos išvyka su pagalbiniu transportu, ir daugiadienė kelionė, kurios metu dviratininkas ar grupė jų vežasi patys įrangą, drabužius, įrankius ir kita. Didžiąją dalį dviračių turizmo kelionių galima suskirstyti į šešis tipus.

Daugiadienės kelionės (long day trip)

Daugiadienės dviračių kelionėsKeliones paprastai organizuoja specialūs organizatoriai. Dviratininkai susitinka vienoje vietoje ir kartu visą dieną važiuoja palyginus ilgą dienos distanciją. Paprastai tokios kelionės metu per parą važiuojama 120-160 kilometrų. Nors dviračių turizmas paprastai nėra siejamas su intensyviu ir ilgu važiavimu, dažnai šių kelionių organizatoriai šią veiklą laiko turizmo, o ne sporto užsiėmimu.

 

 

 

 

Kelionė su pagalba (supported tour)

Dviračių kelionės su pagalbaŠių kelionių metu visą turizmui reikalingą įrangą, maistą, drabužius veža lydinti pagalbinė transporto priemonė. Dažnai tai yra mokamos kelionės, kurios metu organizatorius paprastai vairuoja mikroautobusą ar kitą transporto priemonę su priekaba, kol jūs važiuojate dviračiu iš anksto sutartu maršrutu. Būna, kad ir kiti kelionės dalyviai pasikeisdami vairuoja transporto priemonę, o kiti keliauja dviračiu.

 

 

 

Kreditinės kortelės kelionė (credit card tour)

Kreditinės kortelės dviračių žygiaiKeliavimo būdas, kuomet dviratininkas vežasi minimalų kiekį daiktų kuprinėje ar nedideliame dviračio krepšyje, o visą kitą įsigyja kelionės metu. Vietoj miegojimo palapinėje, renkasi viešbutį, vietoj maisto ruošos – valgo kavinėse. Nėra griežtų taisyklių, dėl tokių kelionių trukmės, tačiau paprastai jos trunka iki 10 dienų. Jose nereikalingas pagalba, tad galima keliauti tiek vienam, tiek su draugų grupe be kelionių organizatorių. Kadangi paprastai keliaujama gera kelio danga, lengvu dviračiu ir vežant mažą kiekį bagažo, tokių kelionių metu paprastai važiuojama bent 100 kilometrų per dieną.

 

  

Savarankiškas keliavimas su gidu (guided self-supported tour)

Dviračių žygiai su giduVisą turizmui reikalingą įrangą, maistą, drabužius kitus reikmenis vežasi pats dviratininkas. Tokių kelionių metu paprastai yra keliaujama nedidelėse žmonių grupėse. Kelionėje esantis gidas kiekvienos dienos pradžioje pateikia visą informaciją apie dienos maršrutą ir toliau dalyviai visą dieną keliauja savarankiškai iki kitos sutartos nakvynės vietos. Kelionės tempas paprastai nebūna intensyvus, o nuvažiuotas dienos atstumas paprastai svyruoja nuo 60 iki 80 kilometrų.

 

 

 

Visiškai savarankiškas keliavimas (fully self-supported touring)

Gyvenimas ant dviračioKeliaujama be grupės žmonių ar gido, vežantis visus daiktus, kurių gali prireikti artimiausiomis dienomis ar mėnesiais, su savimi. Šis keliavimo būdas yra žinomas daugeliui dviratininkų ir yra vienas iš populiariausių. Savarankiško keliavimo metu kiekvienas keliautojas apsisprendžia kiek ir kokių daiktų vežasi, bei kokia kelio danga važiuoja. Mėgstantys lėtesnį keliavimą ir didesnį komfortą atvykus į vietą, renkasi šoninius talpius dviračio krepšius, kuriuose telpa daug daiktų. Mėgstantys greitesnį važiavimą plentu ar bekele paprastai naudoja bikepacking tipo krepšius, kuriuose telpa mažiau daiktų, tačiau kelionės tempas, kaip ir pravažumas, daug didesnis. Tokia kelionė gali trukti savaitę, dvi ar mėnesį, priklausomai nuo keliautojo galimybių.

   

Gyvenimas ant dviračio (bicycling life)

Dviračių žygiai savarankiškaiTaip pat populiarus keliavimo stilius (tiksliau galima būtų vadinti gyvenimo būdu), kuris skiriasi nuo prieš tai paminėto savo trukme. Keliautojai nesiekia per trumpą laiką nuvažiuoti tam tikrą atstumą, o tiesiog gyvena keliaudami veždamiesi viską su savimi. Nors tai nėra taisyklė, tačiau paprastai tokie keliautojai vežasi visokioms oro sąlygoms ir aplinkybėms reikalingų daiktų, todėl bendras bagažo kiekis būna itin didelis. Tokios kelionės gali tęstis nuo metų iki dešimtmečių.

 

 

 

 

DVIRAČIAI IR BAGAŽAS

Sėkmingam žygiui, priklausomai nuo pasirinkto kelionės būdo, paprastai reikalingi keletas pagrindinių daiktų:

- Dviratis
- Daiktų vežimo talpos (priekaba, krepšiai, kuprinė)
- Turizmo inventorius (palapinė, miegmaišis)
- Viryklė ir atitinkamas kuras
- Dviračio įrankiai
- Drabužiai
- Apsaugos priemonės (šalmas, apšvietimas)
- Techninė įranga (mobilus telefonas, planšetas, fotoaparatas, kompiuteris)
- Maistas ir vanduo
- Kitos smulkmenos ir priedai

Dviračių žygio komponentai

 

 

DVIRAČIŲ TIPAI

Kalnų dviratis

Kalnų dviratis

Ar galima turistinei kelionei naudoti kalnų dviratį? Pirminis atsakymas – taip. Su kalnų dviračiu galima važiuotį į savaitgalio ar kelių savaičių žygį. Kai kurie keliautojai renkasi kalnų dviračius, norėdami užsitikrinti, kad juo bus galima įveikti bet kokias kliūtis kelyje. Tačiau iš prigimties kalnų dviratis yra sukonstruotas neilgiems pasivažinėjimams, tad nepaisant paminėtų faktų, tai nėra pats komfortiškiausias ir patogiausias dviratis kelionėms. Jie puikiai tinka kelių dienų išvykoms žvyrkeliais ar smėlėtais miško takeliais, bekele, tačiau daugiadieniam važiavimui toks dviratis nebus labai praktiškas ir geras pasirinkimas.

 

 

Plento dviratis

Plento dviratis

Galbūt vietoj kalnų dviračio, jūs turite plento dviratį – vieną iš tokio tipo, kokius naudoja Tour de France lenktynininkai? Šie itin lengvi ir greiti dviračiai puikiai tinka ilgos dienos (long day tour) kelionėms ir kelionėms su pagalba (supported tour), kuomet jūsų daiktus veža lydintis mikroautobusas, bet savarankiškam ilgų distancijų keliavimui jie nelabai tiks. Plento dviračių rėmo geometrija yra pritaikyta sportiškam važiavimui, teikiant prioritetą greičiui, todėl sedėsena nėra labai patogi. Taip pat šie dviračiai turi labai lengvą ir ploną rėmą, kuris nepritaikytas vežti papildomam svoriui. Vadinasi, važiuodami tokiu dviračiu, galite vežtis tik vieną kitą papildomą kilogramą. Galbūt kaip nebloga alternatyva šiems ir kalnų dviračiams, būtų kroso dviratis, kuris išoriškai panašus į plento dviratį, tačiau turi geresnį pravažumą ir sustiprintą rėmą. Bet kokiu atveju, jeigu planuojate ilgesnę nei kelių dienų kelionę ir norite vežtis daugiau daiktų, verta apsvarstyti ir kitus pasirinkimo variantus.

   

Pusiau gulomis minamas dviratis (Recumbent)

Recumbent dviratis

Šie dviračiai yra puiki alternatyva žmonėms, turintiems nugaros ir kelių skausmų, tačiau yra dalis ir tokių dviratininkų, kuriems tiesiog tokiu dviračiu važiuoti smagiau. Kai kurie šio tipo dviračiai yra pritaikyti vežti didelį kiekį papildomų daiktų, kiti ne. Todėl prieš įsigydami tokį, išsiaiškinkite ar jūsų pasirinktas variantas atitiks jūsų lūkesčius.

 

 

 

 

Sulankstomas dviratis

Sulankstomas dviratis

Istoriškai šie dviračiai buvo gaminami ir pritaikyti važinėti mieste, tačiau dėka įvairių keliautojų, pamėgusių šio tipo dviračius, gamintojai pradėjo gaminti ir tam tikras modelių versijas skirtas ilgoms kelionėms. Didžiausias šio dviračio privalumas – kompaktiškumas ir galimybė nesudėtingai transportuoti jį lėktuvu, autobusu, laivu ar traukiniu. Keliavimas su tipiško dydžio dviračiu kai kuriais atvejais gali būti sudėtingas, tad nepaisant, kad šie dviračiai atrodo mažiau patikimai ar netgi juokingai, tam tikrai keliautojų grupei jie gali būti tinkamas pasirinkimas.

 

 

 

Turistinis dviratis

Turistinis dviratis

Tai dviratis, sukurtas specialiai ilgoms kelionėms. Nuo anksčiau paminėtų dviračių tipų, šie dviračiai skiriasi tuo, kad turi tam tikras savybes praverčiančias keliaujant. Įprastas turistinis dviratis turi:

  • - Platesnius nei plento dviračiai ratus, kurie suteikia galimybę vežti didesnį svorį ir važiuoti nelygia danga (daugelis jų pakankamai gerai važiuoja ir bekele).
  • - Plieninį tvirtą rėmą, kuris reikalingas vežant didesnį bagažą.
  • - Platų pavarų diapazoną. Nuo greitų skirtu važiuoti lygiu keliu iki žemų, įkalnėms įveikti. Nors išoriškai dviračiai labiau panašesni į plento, pagal pavarų komplektaciją jie turi daugiau panašumų su kalnų dviračiais.
  • - Komfortiškesnę sėdėseną. Kadangi keliaudami daug laiko praleisite ant dviračio, prioritetas teikiamas patogumui ir kad kuo mažiau nuovargio tektų nugarai, sėdynei, kaklui ir pečiams. Važiavimo pozicija yra labiau vertikali ir ne tokia pasvirusi į priekį kaip paprastai būna plento dviračiuose.
  • - Bagažinių tvirtinimą tiek galinėje, tiek priekinėje dviračio dalyje. Tai suteikia galimybę vežti įvairaus dydžio ir tipo krepšius.
  • - Purvasargių tvirtinimą. Dažnai jau komplektuojami su jais arba numatyta tokia galimybė.
  • - Kai kurie modeliai komplekte turi atsarginių stipinų.

 

Apibendrinant, dviračių, tinkamų kelionėms pasirinkimas yra gana platus. Pastaraisiais metais, pastebima tendencija, kuomet įvairus gamintojai pristato naujo tipo dviračius, kurie apjungia tam tikrų tradicinių modelių savybes. Pavyzdžiui, ekspedicijoms skirti dviračiai (atrodo kaip kalnų dviračiai, tačiau pritaikyti kelionėms bekele), plento nuotykių dviračiai (atrodo kaip plento dviratis, tačiau, tinka važiuoti žvyrkeliais, turi galimybę montuoti bagažines ir bikepacking krepšius), fatbike dviračiai (turi itin storus ratus, kurie padeda keliauti sniegu ir smėliu). Šių modelių atsiradimas byloja, kad ir pačios keliavimo dviračių tradicijos keičiasi. Na o siekiant apsispręsti „Koks dviračio tipas tinkamiausias man?“, reiktų pirmiausia atsakyti sau į keletą klausimų:

- Kur jūs planuojate keliauti?
- Kiek laiko planuojate praleisti ant dviračio?
- Kiek daiktų planuojate vežtis?
- Kokia kelio danga keliausite?

 

 

RATŲ DYDŽIAI

Ratų dydžiai

Pradėję rinktis dviratį pastebėsite, kad rinkoje yra keletas skirtingų dviračio rato dydžių standartų. Tradiciniai turistiniai dviračiai gaminami su 700C dydžio ratais. Tokio dydžio ratai naudojami ir plento dviračiuose, tačiau esminis skirtumas, kad turistinio dviračio ratlankiai gali išlaikyti didesnį svorį ir ant jų galima montuoti platesnes padangas. Bekelės dviračiai paprastai komplektuojami su 26 colių ratlankiais. Palyginus nesenai, rinkoje atsirado 27.5''(650b) ir 29'' (jie dydžiu atitinka 700C plento ratus, tačiau yra sustiprinti, bei ant jų galima montuoti storesnę padangą). Teisingas ratų pasirinkimas yra svarbus kelionės sėkmei, o nuspręsti koks dydis jums tiks geriausiai reikia atsakius praktiškai į vienintelį esminį klausimą – „kur jūs planuojate keliauti?“. Keliaujantys atokiose ir mažai apgyvendintose pasaulio vietovėse dviratininkai paprastai renkasi tradicinius 26 colių dydžio ratus. 26 colių ratai yra pasaulinis ir labiausiai paplitęs standartas pasaulyje, tad jeigu turėsite techninių problemų, važiuodami šio dydžio ratais turėsite didžiausią tikimybę gauti atsarginių detalių net ir atokiausiose žemės vietose.

26'' ratai

- Lengva bet kur gauti atsarginių dalių
- Puikiai tinka bekelei
- Tinka vežti itin daug daiktų
- Populiarus pasirinkimas keliaujant atokiose vietovėse
- Pasaulinis standartas

Kita vertus, didžioji dalis dviratininkų nevažiuoja į atokiausius pasaulio. Paprastai važiuojama asfaltuotais keliais, o keliaujant Šiaurės Amerikoje, Europoje ar Australijoje surasti reikalingų atsarginių detalių 700C dydžio ratams nebus sudėtinga. Jei kelio danga bus ne tokia gera, neblogas pasirinkimas būtų 29'' ar 27.5'' dydžio bekelės ratai. Taigi jeigu jūs ketinate keliauti po civilizuotus minėtus kraštus, vieni iš paminėtų ratų tipų būtų puikus pasirinkimas.

700C ratai

- Sunku surasti atsarginių dalių atokiose pasaulio vietovėse
- Platesnės padangos nei plento dviračių, tačiau plonesnės nei 26‘‘ (negalioja 27.5'' ir 29'')
- 700C puikiai tinka asfaltuotai kelio dangai, o 27.5'' ar 29'' tiks bekelei
- Tinka keliaujant po Šiaurės Ameriką, Europą, Australiją
- Tinka eksploatuoti vežant didelį svorį
- Malonesnis važiavimas duobėtu keliu

 

 

BAGAŽAS

Bagažo vežimas ant dviračio

Jeigu iki šiol visiškai nesate susidūrę su keliavimu dviračiais, galite pagalvoti, kad vienas populiariausių daiktų vežimo būdų yra kuprinė. Tai yra gana dažna pradedančiųjų keliautojų klaida, kurios neišvengė ir šio straipsnio autorius. Tačiau tai nėra geriausias sprendimas. Vežant daiktus kuprinėje ilgainiui jums pradės skaudėti nugarą, bus karšta ir suprakaituosite. Kuomet visą dieną keliaujate, mažiausias dalykas ko norisi, tai turėti ant nugaros didelę ir sunkią kuprinę. Yra pora populiarių būdų kaip vežtis daiktus dviračiu ir neapkrauti savo kūno papildomu svoriu – dviračio krepšiai ir/arba priekaba.

Dviračio krepšiai yra iš patvarios medžiagos pagaminti krepšiai, turintys tvirtinimo elementus, leidžiančius juos montuoti ant priekinės ir galinės dviračio bagažinės. Iš viso ant turistinio dviračio galima vežti iki 4 tokių krepšių į kuriuos telpa labai daug daiktų. Dažnai kartu su krepšiais dviratininkai renkasi ir neperšlampamą maišą, kuris montuojamas gale tarp krepšių. Tokiame maiše labai gerai telpa gerai susikompresuojantys daiktai - miegmaišis, drabužiai ir pan.

Pastaruoju metu rinkoje populiarėja bikepacking keliavimo krepšiai, kurių tvirtinimui nereikalingos bagažinės. Tokie krepšiai montuojami ant dviračio vairo, rėmo, po balneliu. Esminiai privalumai prieš tradicinius dviračio krepšius – geresnis pravažumas ir mažesnis vėjo pasipriešinimas, tačiau jų talpa gerokai mažesnė nei tradicinių dviračio krepšių.

Priekaba tai vieną arba du ratus turinti speciali metalinė konstrukcija, tvirtinama prie dviračio tempimui. Daiktai priekaboje sudedami į specialius maišus ar vieną maišą.

Kuris iš šių daiktų vežimo būdų yra geresnis? Vieningo atsakymo nėra, tačiau galima atsižvelgti į tai ką renkasi kiti keliautojai dviratininkai. Mėgėjiškai viename interneto forume apklausus 250 keliautojų, 90% atsakė, jog jie naudojo dviračio krepšius savo žygiuose, tik 9% naudojo priekabą ir tik 1% pasirinko kuprinę.

 

 

DRABUŽIAI IR BATAI

Drabužiai, keliaujant dviračiu

Drabužių keliaujant dviračiu, iš tikro nėra būtinybės vežtis jų labai daug. Paprastai dviratininkai keliautojai turi nuo 1 iki 2 komplektų aprangos važiavimui ir tiek pat vakarui ir kartais dar 1 komplektas miegojimui. Tad priklausomai nuo kelionės trukmės ir metų laikas kokiu jūs keliaujate, patartina vežtis nuo 2 iki 5 komplektų rūbų – jeigu sugebate išsiversti su 2,3 komplektais, tuo geriau.

  

 Vasarą keliaujantis dviratininkas paprastai turi tokią aprangą:

- Šalmas
- Saulės akiniai
- Marškinėliai
- Šortai
- Kojinės
- Batai

 

Žiemą keliaujantis dviratininkais naudoja tokią aprangą:

- Šalmas
- Apsauginiai akiniai
- Veido kaukė
- Kaklaskarė
- Marškinėliai
- Megztinis
- Neperšlampama striukė
- Pirštinės
- Neperšlampamos kelnės
- Šiltos kojinės
- Stori neperšlampami batai

Rinkdamiesi batus dviračių kelionei, jūs turite pagalvoti ne tik apie važiavimo komfortą su jais, bet ir apie tai ar jie bus patogūs naudoti tuo metu, kuomet stovyklausite. Jeigu jūs keliaujate plentu, tradiciniai plento dviratininkų batai, turintys fiksavimo prie pedalo plokštelę būtų neblogas pasirinkimas. Jie yra lengvi ir efektyvūs važiuojant dviračiu, tačiau visiškai nepatogūs vaikštant, todėl jeigu neplanuojate vežtis antros laisvalaikio batų poros, kelionėse geresnis pasirinkimas būtų kalnų dviračių batai su fiksavimo prie pedalo galimybe – SPD standartas. Atkreipiame dėmesį, kad naudojant tokius batus, reikalingi ir specialūs pedalai. Šie batai tvirtinasi prie pedalo labai panašiai kaip ir plento dviratininkų batai, tačiau metalinė plokštelė yra paslėpta giliau bato pade, o pats padas labiau pritaikytas vaikščiojimui.

Dar viena galima alternatyva keliaujantiems ilgus atstumus dviračiu yra paprasti laisvalaikio sportiniai bateliai. Juos galima naudoti kartu su pedalais, turinčiais užveržiamus dirželius, kurie prilaiko batą. Važiavimas tokiais batais būtų mažiau patogus, tačiau dėvėti juos nulipus nuo dviračio bus kur kas smagiau.

 

 

STOVYKLAVIMO ĮRANGA

Jeigu ketinate nakvoti gamtoje, yra keletas būdų kaip tai galima padaryti. Galima stovyklauti palapinėje, galima miegoti Bivy maiše (tam tikras hibridinis sprendimas tarp palapinės ir miegmaišio). Jeigu aplink yra medžių, galima rinktis hamaką arba galima miegoti tiesiog po atviru dangumi (priklausomai nuo oro sąlygų). Dviratininkai keliautojai dažniausiai renkasi palapines ir Bivy maišus. Abu šie variantai suteikia geriausią apsaugą nuo kritulių ir vėjo, suteikia privatumo, taip pat juose patogu laikyti savo vežamus daiktus. Tai yra jūsų mobilūs namai, kuriuos galite pasistatyti praktiškai, bet kur, todėl labai svarbu, kad jie būtų jums patogūs ir praktiški. Atsižvelgiant į tai yra keletas dalykų į ką siūlytume atkreipti pirmiausia dėmesį renkantis turizmo inventorių.

 

Palapinė

Palapinė pinguin

Dydis. Palapinė turi būti nei per didelė, nei per maža. Prieš perkant palapinę, įsitikinkite, kad supakuota ji yra pakankamai kompaktiška, jog tilptų vežti krepšiuose ar ant dviračio bagažinės. Iš kitos pusės, atkreipkite dėmesį, kad pastatyta palapinė turi būti pakankamai erdvi ir patogi jūsų ūgiui, kad galėtumėte patogiai miegoti ir leisti laiką.

Svoris. Ieškokite kiek įmanoma lengvesnės palapinės, nes čia galioja tokia pati taisyklė, kaip ir kitiems vežamiems daiktams – kuo lengvesnė palapinė, tuo mažesnis jūsų vežamas svoris ir tuo paprasčiau jums keliauti.

 

 

Miegojimo kilimėlis

Miegojimo kilimėlis pinguin

Tai izoliacinis sluoksnis, kuris apsaugo jus, kad nuo žemės sklindantis šaltis neleistų jums sušalti miegant. Kita šio kilimėlio paskirtis yra užtikrinti komfortišką ir patogų miegą ant sąlyginai kieto žemės paviršiaus. Renkantis kilimėlį reikia atsižvelgti į jo ilgį ir plotį (kad atitiktų jūsų ūgį), taip pat storį. Storesnis ir didesnis kilimėlis reiškia didesnį komfortą, tačiau dažniausiai jis yra didesnis ir sunkesnis transportavimui. Atsižvelgdami į paminėtus aspektus, ieškokite optimalaus varianto priklausomai kokiomis sąlygomis ketinate keliauti.

 

 

 

Miegmaišis

miegmaišis pinguin

Renkantis miegmaišį svarbu atsižvelgti į tai, kokiomis oro sąlygomis jums gali tekti miegoti. Skirtingi miegmaišiai yra pritaikyti skirtingai temperatūrai. Šios charakteristikos paprastai nurodomos ant pačio miegmaišio, todėl į tai svarbu atsižvelgti ieškant geriausio varianto. Miegmaišiai taip pat būna skirtingo dydžio ir ne visi yra tinkami vežti dviračiu.

Svarbus aspektas renkantis yra medžiaga, kuria yra užpildytas miegmaišis. Egzistuoja trys pagrindiniai užpildai - pūkai (žąsies arba anties plunksnų), sintetika (sinteponas ir įvairūs kiti užpildai), medvilnė.

Šilčiausi miegmaišiai pūkiniai, bet jų kaina yra gana didelė, o be to yra ir kitų neigiamų savybių. Jie gana greitai sudrėksta, o sudrėkę ilgai džiūna. Neišdžiovinus tokio miegmaišio pūkai apskritai pradeda pūti. Tokio tipo miegmaišiai netinkami ilgom kelionėms po drėgno ir karšto klimato šalis. Todėl pagrindinėmis vietomis kur naudojami geros kokybės tokie miegmaišiai yra arktinės kelionės ir alpinizmas.

Žemoms temperatūroms skirti miegmaišiai gaminami naudojant užpildu Polartek arba Thinsulate. Pastarieji yra nepigūs, todėl ieškant pigesnio varianto verta pasidomėti alternatyvaus užpildo - Mollo fiber miegmaišiais. Tai dažniausiai pasitaikantis miegmaišių užpildas, pagamintas Kinijoje, tačiau nuo paprasto sintepono praktiškai nesiskiria.

Populiariausi sinteponiniai miegmaišiai tinka įvairiems metų laikams. Jie pakankamai kompaktiški, lengvi, gerai džiūna ir nebrangūs. Keliaujant vasarą kai naktys pakankamai šiltos, tiks ir pats prasčiausias miegmaišis, tačiau rimtesniuose žygiuose, kuomet nakvoti gali tekti esant minusinei oro temperatūrai, pasidomėkite patikimai pasiūtu ir atitinkamai užpildytu sinteponiniu miegmaišiu.

 

Virimo įranga

Turistinė virtuvė esbit

Jeigu kelionėje planuojate patys gaminti maistą, jūsų maisto gaminimo įrangą galėtų sudaryti tokie elementai:

Būtini

- Mobili viryklėlė su kuro užpildu (skysto kuro ar dujos)
- Virimo puodas su dangčiu
- Valgymo įrankiai
- Žiebtuvėlis ir/ar degtukai
- Peilis
- Muilas

Papildomai

- Puodelis
- Įvairūs prieskoniai ir žolelės
- Šluostė valymui
- Vandens filtras

 

Mobili viryklė

pinguin pyro

Renkantis svarbu atsižvelgti į tai kur planuojate keliauti. Tai iš esmės nulemia kokio tipo – skysto kuro ar dujinę viryklę jums geriau rinktis. Jeigu planuojate neilgą kelionę teritorijose, kur yra turizmo prekių parduotuvių ar didelių prekybos centrų, jūs galite pasirinkti švariu kuru (dujomis, propano butano mišiniu) veikiančią viryklę. Jos paprastai būna nesunkios, švariai degančios ir lengvai valdomos. Didžiausias tokių viryklių trūkumas yra tai, kad surasti kuro papildymo gali būti sunku bet kur. Tad jei jos tiks neilgoms išvykoms, nerekomenduotina tokio tipo viryklėlę vežtis į ilgas keliones atokiose vietovėse. Pastariesiems keliautojams geriausias pasirinkimas būtu skystu kuru veikiančios viryklės, kurios veikia su tuo pačiu kuru koks ir naudojamas automobiliams. Dalis tokių viryklių netgi gali veikti su keliais skirtingais kuro tipais, tad tokiu atveju jeigu sugebate rasti degalinę, problemų pasipildyti kuro užpildo viryklei nebus.

 

 

DVIRAČIO ĮRANKIAI

dviračių įrankiai

Pagrindinį įrankių rinkinį turėtų sudaryti tokie komponentai:

- Daugiafunkcinis raktų rinkinys su atsuktuvu
- Padangų nuėmėjai (3 vnt.)
- Pompa
- Padangų remonto rinkinys
- Kameros (1-3 vnt.)
- Grandinės tepalas
- Pedalų raktas
- Skirtingų matmenų atsarginiai varžtai

Papildomai

- Stipinai
- Stipinų raktas
- Atsarginė padanga
- Atsarginė grandinė
- Atsarginiai trosai
- Pavarų perjungėjo atsarginės detalės

 

 

PASIRUOŠIMAS IR PLANAVIMAS

Prieš išsiruošiant į pirmąją savo kelionę dviračių rekomenduojama išmokti atlikti nesudėtingus remonto ar dviračio derinimo darbus. Jums nereikia tapti sertifikuotu dviračių mechaniku, bet tam tikros pagrindinės žinios ir įgūdžiai jūsų kelionę pavers daug lengvesne ir padės išvengti netikėtumų.

Prieš leisdamasis į kelią, kiekvienas keliautojas turėtų žinoti kaip:

- Pakeisti ar suklijuoti dviračio kamerą
- Suderinti priekinį ir galinį pavarų permetėją
- Uždėti ir nuimti pedalus
- Sureguliuoti balnelį ir vairą
- Sureguliuoti stabdžius
- Sureguliuoti pedalus (jeigu prisegami)
- Pakeisti ir prižiūrėti grandinę
- Pritvirtinti bagažines ir butelių laikiklius
- Pritvirtinti priekabą (jei ją naudojate)
- Pritvirtinti krepšius

 

 

BAGAŽO PAKAVIMAS

Krepšių pakavimas

Norint tinkamai supakuoti dviračio bagažą, rekomenduotume laikytis šių principų:

Svorio balansas

Svoris turi būti paskirstytas tolygiai, t.y. neturėtumėte per daug prikrauti daiktų nei priekiniuose, nei galiniuose krepšiuose. Rekomenduojama, kad gale jūs vežtumėte 60% viso daiktų svorio, o 40% priekyje. Atitinkamai svoris turi būti vienodai paskirstytas ir tarp skirtingų pusių. Svarstyklių svoriui nustatyti nereikia, tačiau kiekvieną kartą prieš kelionę pakelkite du skirtingus krepšius ir palyginkite ar jie maždaug atitinka aprašytas rekomendacijas. Teisingas bagažo svorio balansas ne tik užtikrins geresnį dviračio valdymą, tačiau padės išvengti mechaninių gedimų, trukusių stipinų ir padės išvengti nereikalingo krūvio jūsų nugarai, kaklui, pečiams ir rankoms.

Laisva vieta

Pilnai sukrautuose krepšiuose turėtų likti šiek tiek laisvos vietos, kad galėtumėte įsidėti daiktus, kuriuos paimsite kelionės metu. Tai gali būti maistas vakarui, suvenyrai ar lauktuvės. Jeigu jūsų krepšiai prieš kelionę užpildyti iki pat viršaus, turite pagalvoti ko atsisakyti ar kuo pakeisti dalį esamų daiktų.

Kiekvienas daiktas savo vietoje

Visus daiktus reikia visada krauti ta pačia tvarka. Tokiu būdu sutaupysite laiko kiekvieną ryte supakuojant bagažą ir apsisaugosite nuo daiktų pametimo. Taip pat, kuomet kelionėje jums prisireiks kokio daikto, visuomet žinosite kuriame krepšyje jis yra.

Dažnai naudojamų daiktų vieta

Telefonas, žemėlapis, gėrimas, užkandžiai, saulės akiniai, dokumentai, pinigai – šių daiktų dažnai prisireikia ir važiavimo metu, todėl juos rekomenduojama dėti priekiniame krepšyje ant viršaus arba ant vairo krepšio. Kiekvieną kartą jums sustojus nereiks nulipinėti nuo dviračio ir gaišti laiko paieškoms.

Bandomasis pakavimas

Prieš išvažiuojant į kelionę, pabandykite bent 2 kartus iškrauti ir sukrauti daiktus į savo krepšius. Tai padės pajausti kaip geriausia juos supakuoti, galbūt kažkokių daiktų nuspręsite atsisakyti ar juos pakeisite kitais.

Brangūs daiktai

Vis dažniau šiais laikais keliautojai su savimi vežasi nešiojamą kompiuterį, planšetę, foto ar filmavimo kameras, dronus, GPS įrenginius ir kitus brangius įrenginius. Norėdami maksimaliai apsaugoti nuo sudūžimo, rekomenduojama juos vežti galiniame arčiau kelkraščio esančiame krepšyje. Priekiniai krepšiai turi daugiau galimybių atsikabinti ir nukristi nei galiniai, o laikant daiktus priešingoje eismui pusėje, apsaugosite, kad jo neužkliudys automobilis ar kita transporto priemonė.

Oro sąlygos

Jeigu kelyje gali pasitaikyti lietaus ar sniego, daiktus bijančius vandens, rūbus, miegmaišį supakuokite į neperšlampamus maišus arba naudokite užmaunamas krepšių apsaugas. Į saulę ir karštį taip pat turi būti atsižvelgta. Paprastai elektroniniai daiktai nėra atsparūs dideliems karščiams, todėl vežkite juos toje pusėje, kur krenta šešėlis.

 

 

VAŽIAVIMAS SU BAGAŽU

Ortlieb krepšiai

Pirmas bandymas važiuoti pilnai pakrautu dviračiu gali būti baugus. Kuomet ant priekinio dviračio rato pakabinti du krepšiai, valdymas tampa sudėtingesnis. Daugeliui žmonių prireikia maždaug 2 dienų, kol jie pripranta prie važiavimo su kroviniu, todėl rekomenduojama prieš išvažiuojant į gatvę su kitais eismo dalyviais, pasipraktikuoti važiuoti aikštelėje ar tuščiame kelyje. Praktika yra vienintelis būdas išmokti važiuoti pakrautu dviračiu taip kaip ir su tuščiu. Tai labai svarbu tiek jūsų saugumui, tiek visai kelionės sėkmei.

Kiek tiksliai turi sverti dviratis vienintelio atsakymo nėra, tačiau kuo mažiau dviratis svers, tuo keliauti bus paprasčiau. Galutiniai tai apsprendžia ir kelionės tipas kaip keliausite ir kiek dienų praleisite kelionėje. „Kreditinės kortelės keliautojai“ gali vežtis tik 2-3 kg papildomo svorio, o savarankiškai besivežantys savo daiktus dviratininkai vežasi ir 25-30kg. Egzistuoja bendra taisyklė, kad pilnai pakrautą dviratį jūs turėtumėte sugebėti pakelti nuo žemės ir panešti kelis metrus. Jeigu to negalite padaryti, tikriausiai jūsų daiktų kiekis yra per didelis.

 

 

NAKVYNĖS

Dviratininko nakvynė

Kuomet pradedate planuoti savo kelionę, vienas pagrindinių dalykų apie ką turite pagalvoti, tai yra nakvynės vietos. Tai gali padėti įvertinti ar pasirinkta vietovė tinkama jums keliauti ar ne. Yra įvairios dviratininkams prieinamos alternatyvos iš ko galima rinktis ir planuoti nakvynes kelyje.

Viešbučiai

Karštas dušas, patogi lova, geriamas vanduo ir kiti patogumai, tačiau tai brangiausias nakvynės būdas.

Hostelis

Panašūs patogumai kaip viešbutyje ir pigiau. Tačiau erdve tenka dalintis su nepažįstamais gyventojais.

Stovyklavietės

Vienas populiariausių nakvynės būdų. Pigus, dažnai galima gauti vandens ar išsimaudyti. Bet norint jomis pasinaudoti greičiausiai reikės palapinės, miegmaišio ir miegojimo kilimėlio.

Draugai ar giminės

Puiki galimybe praleisti naktį nemokamai ir pabendrauti su jums svarbiais žmonėmis.

Slaptas stovyklavimas (stealth camping)

Nakvynė tam nepritaikytoje nuošalioje nuo žmonių vietovėje nepaliekant savo stovyklavimo pėdsakų ir ryte anksti pasišalinant iš vietos. Niekas neturėtų pastebėti jūsų buvimo vietos ar vėliau iš paliktų požymių (lauž-avietės, šiukšlių) suprasti, kad čia buvo stovyklaujama. Slaptas stovyklavimas yra visiškai legalus tam tikrose valstybėse, o kitose šalyse kaip tik draudžiamas, todėl prieš važiuodami turėtumėte išsiaiškinti ar tai galima daryti jūsų lankomose vietose.

Nakvynė pas nepažįstamuosius

Galite tiesiog pasibelsti į nepažįstamojo duris ir paprašyti nakvynės arba pasinaudoti tokiais tinklalapiais kaip www.warmshowers.org, couchsurfing.com ir taip susirasti nakvynę kelyje pas visiškai nepažįstamus žmones jūsų kelyje.

 

 

ATSTUMAI

Dviratininko atstumai

Kiek kilometrų per dieną reiktų planuoti važiuoti? Griežtų taisyklių atstumui nėra. Tai priklauso tik nuo jūsų asmeninio apsisprendimo, fizinio pasiruošimo ar bendro maršruto ilgio. Kartais tam tikrose vietovėse tai gali nulempti ir šviesaus paros meto trukmė. Paprastai, keliautojai, norintys pakeliui aplankyti muziejus, parkus ar kitus objektus, renkasi atstumą nuo 40 iki 60 km per dieną. Planuojantys ilgesnę pertrauką tik pietų metu, važiuoja apie 80-100 kilometrų, tačiau gali būti ir daugiau. Pirmos trys dienos kelionėje paprastai būna sunkiausios, todėl rekomenduojama dienos atstumus planuoti taip, kad pirmomis dienomis jums tektų mažesnis kilometrų skaičius. Taip pat rekomenduojama suplanuoti periodiškai turėti poilsio dieną, kuomet visiškai neminama, arba važiuojamas itin mažas atstumas. Suplanuoti kelionės atsumą dar gali padėti žinojimas, kad paprastai vidutinis važiavimo dviračiu greitis įprastu keliu būna maždaug 20 kilometrų per valandą (vadinasi, įveikti 80 kilometrų atstumą, jums reikės 4 valandų nuolatinio važiavimo).

 

  

KELIONĖS PLANAVIMO ĮRANKIAI

dviračių žygio planavimas

Keliauti dviračiu galimą tiesiog naudojantis esamais popieriniais konkrečių vietovių kelionių vadovais ir žemėlapiais, kuriuose yra pažymėta dviračių trasa. Tačiau šiandieniniame technologijų pasaulyje yra dar patogesnis būdas kaip savo kelionę turėti skaitmeniniame formate. Tokiai elektroninei navigacijai galite naudoti savo išmanųjį telefoną, planšetę, GPS laikrodį. Visi iš minėtų įrenginių naudojantis atitinkamomis programomis, vesti jus iš anksto įkeltu maršrutu. Nors egzistuoja daug įvairių programų ir gamintojų, kurie nuolat kinta, pateiksime keletą jau išbandytų.

Išmanusis telefonas ir planšetė. Parsisiųskite Maps.me programą ir reikalingos teritorijos žemėlapius. Į minėtą programą įkelkite sukurtą maršrutą GPX formatu. GPX maršrutui sukurti galite naudoti Google Maps, Bikely.com, Bikemap.net programas.

GPS laikrodis. Populiariausi gamintojai Garmin, Suunto, turi savo planavimo platformas (Garmin Connect ir Suunto Movescount). Pasinaudokite šių programų galimybėmis ir sukurkite maršrutą. Maršruto įkelimui į atitinkamą įrenginį, reikės tiesiog susinchronizuoti savo laikrodį su kompiuteriu.

 

Sėkmės kelionėse!

Žymos:

patarimai kelionės dviračiu dviračių žygiai

Dviraciuzygiai.lt puslapyje yra naudojami slapukai.

Naršydami toliau Jūs sutinkate su būtinaisiais slapukais. Taip pat galite sutikti ir su kitų slapukų naudojimu.

Išsamią informaciją rasite slapukų naudojimo puslapyje